MoodleMoot’06 (primera part)


Els dies 18 i 19 de setembre ha tingut lloc a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona la tercera trobada de usuaris de Moodle o MoodleMoot . La primera va ser la MoodleMoot2004 i es va celebrar a Castelló, sota l’aixopluc de la Universitat Jaume I. L’any següent la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria va prendre el relleu i cap allà hi vam anar. Com que la primera edició se’ns havia quedat curta, aquesta ja va durar dos dies en comptes d’un.

És d’agrair l’esforç que els organitzadors han fet per tal que els participants ens sentíssim com a casa. A totes tres edicions l’organització ha estat exquisida, i l’ambient de ponents i participants ha estat un luxe 🙂

El CDRom que ens van lliurar a tots els assistents conté la documentació de les presentacions en pdf. La major part dels documents són molt complets i clarificadors, però no he trobat que estiguin disponibles a la xarxa. Potser ho estaran properament.

Les sessions van ser molt intenses, de manera que anem per parts…

DILLUNS 18 DE SETEMBRE AL MATÍ

Després de la inauguració oficial, Eloy Lafuente, segon facilitador de Moodle, ens va ajudar a escalfar motors amb una conferència que reprenia les idees de la MoodleMoot de Gran Canària: “Las dos torres “.

La conferència va incloure una necessària reflexió sobre el programari lliure i el propietari i la patent de la “pissarra negra” (Blackboard). El programari propietari va canviar aquesta vegada d’imatge i ja no és representat per Draco, sinó per un personatge una mica més sinistre…

El primer de tot va ser una mica d’estadística:

  • Usuaris: 9.500 (anglès); 2.400 (castellà)
  • Llocs: 15.000 (anglès); 2.900 (castellà)
  • Unes 2.800 descàrregues/dia
  • 65 idiomes
  • Llocs a 160 països
  • Més de 550.000 cursos, amb un milió de professors, 8,8×106 matrícules, 3,5×106 recursos,…
  • Creixement als darrers 10 mesos: llocs +114%, cursos +241%, professors, +233%,matriculacions +340%,… i continuem!

Trobareu dades actualitzades a http://moodle.org/stats/

Després dels ànims de les xifres, algunes bones notícies:

  • MoodleDocs , la documentació de Moodle escrita per la pròpia comunitat, basada en MediaWiki. Fins ara la base central del coneixement moodle creat per la comunitat estava als fòrums i se sistematitzava de maneres diverses. MoodleDocs ha recollit tota aquesta informació i l’ha centralitzat i organitzat d’una manera més coherent i útil amb tres itinieraris per als perfils de professor, administrador i desenvolupador. Actualment té uns 600 articles que han rebut més d’un milió de visites des de febrer d’enguany. El projecte compta amb 4 administradors (un dels quals és Antoni Vicent) i 1.200 usuaris registrats, però necessita de la nostra col·laboració. Així que, quan trobem aquell resum que ens va ser tan útil sobre com utilitzar el taller, podem anar a MoodleDocs i mirar si podem completar el que allà diu! Això sí, de moment no és en català.
    Ah sí! Des de la versió 1.6, l’ajuda del programa és contextualitzada i ens remet a l’entrada corresponent de MoodleDocs. Una funcionalitat molt útil!
  • Versió 1.6 (actualment la 1.6.2). Novetats respecte 1.5:Transició Unicode, la qual cosa significa que es poden mesclar jocs de caracters de diferents idiomes sense que apareguin coses rares. Les versions anteriors migren a Unicode des de 1.6, que és la versió que té la utilitat de migració i està previst que la 1.7 també la tingui, però que no hi sigui a partir d’aquí. Això vol dir que si ens saltem les versions 1.6 i 1.7 i volem actualitzar el nostre moodle des d’una versió 1.5 a la 1.8 (quan aparegui), no ho podrem fer: necessàriament haurem de passar per la 1.7 o la 1.6.Mòdul base de dades per a la creació de “fitxes” de continguts diversos que es poden comentar, avaluar i classificar. Amb el temps, i quan tingui les funcionalitats que ara té l’actual glossari, el substituirà. Esperem que es podran importar els continguts dels glossaris que ja tenim!Còpies de seguretat “al detall” que ens permetrà especificar els recursos o activitats concretes que hi volem incloure, no únicament d’una manera genèrica. Això pot ser molt útil per generar plantilles d’unitats didàctiques més petites dins d’un curs més ampli, no?Blogs, de moment una mica senzills, però permeten etiquetar (i començar a practicar als novatos al món dels blogs, com jo!).

    Informes i estadístiques d’ús dels cursos.

  • Propera versió 1.7, molt propera, ja que està previst lliurar-la al setembre-octubre. Aquesta versió s’ha desenvolupat en col·laboració amb la Open University i Microsoft SQL Server 2005 i les seves característiques més destacables són:Rols o perfils d’usuaris “a mida”, no predefinits com ara. A més dels que ja coneixem d’administrador, professor (amb o sense permís d’edició) i estudiant, es podran crear perfils personalitzats als quals podrem assignar diferents permisos, fins i tot diferents segons el curs. Els rols podrien solucionar els problemes que ens trobem amb la gestió de grups d’estudiants dins els cursos. Es podrien crear perfils personalitzats que poguessin accedir a certs recursos o activitats.Base de dades XML : aquí jo no hi entenc gaire, però pel que sembla XML és una base de dades independent que s’actualitza a la base de dades concreta del servidor, sigui quina sigui, de manera que ja no caldrà treballar en dues línies de desenvolupament (MySQL i PostGress) ni obrir-se a altres bases (com Oracle). És això?Restauració de cursos amb avanç del temps (una contribució de la Open University), de manera que les dates del nou curs es desplaçaran al calendari en restaurar-lo sense haver-les d’anar modificant activitat per activitat.Unitats de “provadors” . Cada nova versió té un període i un entorn de proves en el qual treballen un grup de provadors (testers). Amb el nou sistema de seguiment de bugs, a més dels estats obert/tancat apareix un nou estat, resolt. La seqüència és obert-resolt-tancat, i els provadors poden reobrir un bug resolt si veuen que encara no està del tot solucionat. Esperem que d’aquesta manera les primeres versions tinguin menys bugs, cosa que agrairem els usuaris menys tècnics!
  • I, parlant del futur, algunes pinzellades sobre:
    – La Fundació Moodle,
    – La nova Certificació Moodle (i el flamant certificat MTC, Moodle Teacher Certificate),
    – Els projectes de millora de l’accessibilitat i la integració de metadades,
    – La community hub .

Bé, una conferència intensa, intensa. No he trobat la presentació de diapositives, però tan bon punt estigui a la xarxa (i la trobi), l’enllaçaré.

Després d’Eloy va venir el torn de les primeres presentacions de la Moot.

  1. Soporte de metadatos en Moodle (Roberto Rodríguez, Felipe Pablos i Moisés Carretero, Universidad de Extremadura). Per a mi va ser una xerrada un xic tècnica però tot i això, algunes coses s’entenien molt bé. Per exemple, que les metadades són dades que descriuen altres dades (si són metadades d’un curs, la matèria, el nivell, la durada,… ), que és necessari integrar metadades als objectes de moodle (cursos, recursos, activitats), per facilitar la seva categorització i permetre, entre altres coses, cerques avançades dins un lloc Moodle o fins i tot entre llocs Moodle. Si volem crear repositoris de continguts, integrar aquestes metadades i dotar a Moodle de la manera de gestionar-les són dos passos essencials. La comunicació està recollida en un document en pdf molt complet (17 pàgines). http://sntrv-des.unex.es/metamoodleuex/A destacar que la Universidad de Extremadura es va oferir a organitzar la MoodleMoot’07. Endavant!
  2. Moodle Web of Peers (WoP) (Pedro García, Universitat Rovira i Virgili). Moodle té molts llocs i usuaris però, a la pràctica, cada lloc funciona com una illa que no pot intercanviar informació amb altres llocs germans. Moodle WoP és una aplicació de codi obert creada en PHP que permet crear una xarxa de servidors que intercanvien informació. Utilitza com a interfície Google Maps per a visualitzar la xarxa de servidors amb la seva informació associada. Però va una mica més enllà: a més d’oferir informació i estadístiques l’aplicació permetria fer cerques avançades dins els llocs Moodle interconnectats, la qual cosa facilitaria la creació de xarxes d’usuaris col·laboradors. Els usuaris podrien cercar persones amb perfils semblants per tal d’intercanviar informació i experiències, per exemple. Com veieu, una altra iniciativa en la línia de crear comunitat!
  3. El proyecto MoodlePKI (Jorge Miguel Moneo, Universidad San Jorge). L’objectiu principal d’aquest projecte és dotar Moodle d’eines d’identificació segures de clau pública (PKI) que li permetin complir amb els estàndards de seguretat més exigents: certificats d’usuari (similars als de la FNMI que necessitem per fer la declaració de renda per internet), privacitat en la comunicació amb protocols segurs, autenticitat i validesa de documents mitjançant e-signatura (ep! això permetria que documents creats dins moodle tinguessin validesa legal!),… Tot això utilitzant únicament programari lliure! La iniciativa s’emmarca dins un projecte europeu més ampli, LEFIS (Legal Framework for the Information Society), que des de l’any 2005 ha passat a utilitzar Moodle. Molts detalls i explicacions al document pdf que recull la comunicació.
  4. Proyecto DFWiki (Marc Alier, UPC). Ludo ens va oferir una revisió de la història del wiki dins Moodle , una història que explica perquè avui hi ha diversos wikis coexistint…
    • Moodle 1.4: per primera vegada apareix l’activitat wiki, el wiki estàndard.
    • Moodle 1.5: apareix el DFwiki (desenvolupat pel grup de Marc Alier) com a mòdul addicional que coexisteix amb el wiki estàndard. DFwiki no aconsegueix substituir wiki estàndard.
    • Moodle 1.6: a més del wiki estàndard i del DFwiki hi ha un de nou que anomenarem Newwiki i que sí que compleix tots els requisits per arribar a substituir (i ampliar amb noves funcionalitats) al fins ara wiki estàndard. Atenció: per instal·lar el Newwiki és recomanable eliminar el mòdul wiki estàndard (i millor fer-ho a partir de la versió 1.6.2). I més atenció: el Newwiki recupera els wikis de wiki estàndard però NO els de DFwiki!

    Newwiki permet, així per començar…
    – Visualitzar informacions diverses: índex, pàgines més visitades, usuaris més actius,…
    – Fer discussions sobre cada pàgina, amb una interfície de moment copiada de MediaWiki (hi ha el dubte de si hauria de seguir el model dels fòrums de discussió de Moodle, què en penseu? De moment m’inclino per l’opció segona, tot i que sembla que és la que té menys èxit, perquè els usuaris d’un curs moodle estan acostumats a la interfície dels fòrums, però no necessàriament a la de MediaWiki).
    – Historial
    – Avaluació de pàgines i de versions de pàgines amb retroacció numèrica i comentari.
    – En el futur: importació directa de pàgines de viquipèdies, RSS amb vigilància de pàgines, enllaços entre wikis, importació i exportació amb TiddlyWiki , integració de wikibook i wikidocs,… i més, molt més, segur! Per seguir la discussió i participar: http://moodle.org/mod/forum/view.php?f=366

Segons el programa, en aquest moment era la una del migdia (a la pràctica un xic més tard) i encara faltava més d’una hora per anar al dinar (com veieu, ens van fer treballar de valent!). Les comunicacions d’aquest bloc es van dividir en dos espais, de manera que només us podré oferir un resum de les que es van presentar a la sala d’actes.

  1. Implantación de Moodle en la UIB (Antoni Mas i Eduardo Domínguez, Universitat de les Illes Balears). La UIB va iniciar el projecte Campus Extens el 1997 amb l’objectiu d’acostar la universitat a la població de totes les illes. Es va crear una oficina de suport i seus universitàries a les illes i es va seleccionar com a plataforma per a la formació semipresencial WebCT. Des de llavors el projecte s’ha ampliat geogràficament (amb col·laboracions amb universitats europees i sudamericanes) i en nombre d’usuaris (actualment s’imparteixen més de 700 assignatures). Van aparèixer noves necessitats de personalització que, juntament amb una aposta decidida de la UIB pel programari lliure, ha fet que es prengués la decisió de canviar a Moodle a partir del curs 2006-2007. Però com evitar el rebuig al canvi en un professorat consolidat en l’ús de WebCT durant set anys? Evitar aquest rebuig es va convertir en una prioritat.En primer lloc es va fer un estudi previ a la implantació, amb una fase de proves i una avaluació. Dins aquesta fase es va dotar Moodle de totes les eines que el professorat estava acostumat a utilitzar a WebCT, com ara:
    • Pissarra personalitzada (modificada a partir de DrawBoard ).
    • Eina de correu (internalmail 2.0)
    • Protocol de WebDAV : el professorat estava acostumat a elaborar els continguts al seu domicili i després incloure’ls a la plataforma.
    • Sistema de login delegat a un portal des del qual accedeixen els usuaris a tots els serveis, entre ells el campus virtual.
    • Sistema de gestió acadèmica mitjançant IMS Enterprise que comunica el servidor del sistema de gestió acadèmica i el servidor de Moodle.

    Després de la prova pilot es va decidir fer la migració de materials des de WebCT, inicialment amb l’script WebCTImport. La migració es va haver de completar manualment i, finalment, revisar i unificar els continguts degut als problemes que havien anat sorgint al llarg del procés. L’objectiu era que el professorat, en accedir per primera vegada al Moodle, es trobés en un espai conegut, amb una estructura de recursos similar a la que coneixia de WebCT. L’estructura dels cursos s’ha unificat i conté les següents seccions:

    • Blocs centrals: espais on el professor concentra els recursos de l’assignatura. “informació general”, “continguts” i “recursos”.
    • Blocs de la banda esquerra: blocs “estàtics” (correu intern, participants, administració, assignatures,…)
    • Blocs de la banda dreta: blocs “dinàmics (calendari, esdeveniments pròxims, activitat recent)

    La fase de consolidació inclou l’entrada en producció amb dos servidors sincronitzats (mestre/esclau), la inclusió d’un sistema “balancejador” de càrrega (que dirigeix l’usuari que es connecta a un servidor o a l’altre) i d’un sistema de rèplica transparent. Es té previst passar a tres servidors per tal d’oferir un sistema 24×7 sense problemes (tots aquests aspectes més tècnics estan explicats i il·lustrats a la comunicació en pdf).

    I, finalment, les conclusions:
    РEls programes de codi lliure tenen un futur molt prometedor perqu̬ ofereixen la possibilitat de ser adaptats i personalitzats.
    – La migració de continguts, quan es fa un canvi de plataforma educativa, és un procésllarg i difícil i l’objectiu principal ha de ser minimitzar l’impacte en el professorat per evitar el rebuig al canvi.
    РMoodle ̩s una plataforma jove que encara t̩ molt espai de desenvolupament.
    La UIB aposta decididament per Moodle.

  2. Análisis de un año de servicios de atención, soporte y formación con Moodle (Purificación Andrés, Universitat Jaume I). Puri va fer una presentació molt estructurada de l’experiència del darrer any al servei de suport al professorat que utilitza Moodle a la Universitat Jaume I (detallada a l’ampli document pdf). Des del curs 2005-2006 en el qual va entrar en funcionament l’Aula Virtual a la Universitat, amb diversos serveis associats coordinats des del Servei d’Informàtica i el Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT). Aspectes a destacar:

     

    • Facilitar al màxim la comunicació. El professorat usuari es pot posar en contacte amb aquests serveis de suport de molt diverses maneres (correu electrònic, telèfon -que ha rebut el major nombre de consultes-, presencialment, formulari web, curs de suport al professorat, bústia de consultes de la universitat).
    • Facilitar la creació de cursos per part del professorat mitjançant d’un assistent que ajuda a la creació i el disseny a partir d’una plantilla.
    • Facilitar la formació del professorat: curs presencial d'”Introducció a l’Aula Virtual”; tallers de recursos multimèdia; “Curs de suport al professorat” (virtual), en el qual s’explica el funcionament de l’assistent de creació de cursos, es resolen problemes, s’ofereix documentació (manuals, documents de referència).
    • Resultats: 642 cursos (405 visibles, és a dir, cursos utilitzats com a suport a la formació presencial; la resta són de cursos en construcció o de professorat que els ha creat per començar a familiaritzar-se amb l’eina), 179 docents implicats (d’un total de 1.065), 163 professors participants en les 7 edicions del curs presencial, 3677 estudiants (sobre 13.000 potencials),… Conclusió destacada: els serveis de formació i suport són essencials per ajudar el professorat a transformar les seves pràctiques docents. Aquests serveis no només han de resoldre els problemes tecnològics, sinó també ha d’oferir solucions als problemes pedagògics.
  3. Lecciones aprendidas de Moodle: Rendimiento (Enric Ribot Ballabriga, UPC). Enric Ribot ens va explicar el procés d’implantació de Moodle a la UPC, des de l’any 2004, quan es va seleccionar aquesta plataforma passant per la preparació del curs pilot al 2005. L’any 2006 ha estat el dels projectes pilot Atenea 4.0 i 4.1 que es posen en marxa ara mateix: el curs 2006-2007 és el primer curs d’implantació de Moodle, dins el projecte Atenea 4.2 . Els objectius marcats per la UPC han estat usabilitat, integració, qualitat, seguretat i programari lliure. Quasiré, però finalment Moodle arrenca… Hi han dedicat 90.000 € (bàsicament per a adquisició d’infrastructures i maquinari) i 2.000 h de treball al 2005 i 31.600 € (destinats a suport i formació) i 4.000 h el 2006. De moment les enquestes de satisfacció són favorables: el 71% dels usuaris dels projectes pilot estan molt o bastant d’acord amb un grau de satisfacció alt.
    (Per cert, hi ha una discussió molt animada a http://atenea.upc.edu/moodle/mod/forum/discuss.php?d=3892 Guiño )Després va continuar Nacho Ruiz per explicar-nos algunes novetats que hi han inclòs, per exemple un nou mòdul de qualificacions que permet:

    • Exportar notes en format estàndard per a fulls de càlcul.
    • Ús simplificat, amb edició de qualificacions per alumne o per activitat. A mi em va semblar que feia més fàcil la gestió de les qualificacions.
    • Definició de fórmula (en LaTex) per a calcular la nota final.
    • Importació de notes des d’un full de càlcul i de manera selectiva (per activitats).I també recursos grupals (la visualització de recursos depèn del grup al qual pertany l’usuari) i funcionalitats de gestió acadèmica.

I ara sí, el dinar. A la tarda vam continuar, però abans un petit descans (uf!)

Continua a MoodleMoot’06 (segona part)

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s