MoodleMoot’06 (tercera part)

DIMARTS 19 AL MATÍ…

Amb una mica de retard, i quan les altres tasques diàries deixen un moment, espero acabar avui el resum del que va ser la MoodleMoot’06 de la URV.

A les 9 en Martin Dougiamas ens estava esperant a la sala per trobar-nos per videoconferència des de Perth (Austràlia) i parlar-nos de “Moodle, the future”

MOODLE, THE FUTURE , per Martin Dougiamas

Quines característiques hauria de tenir una eina per a l’educació com Moodle? Bé, hauria de possibilitar l’aprenentatge col·laboratiu i també el coneixement dels estudiants, perquè com millor els conegui el professor millor podrà facilitar-los l’aprenentatge. I, a més, ha de fer tot això sense enlluernar-nos amb les possibilitats tecnològiques: la pedagogia primer

A un entorn com Moodle hi ha tres eixos o nodes principals:

  1. Eines de programari (software)
  2. Comunitat
  3. Persones

Les persones aprenen de la comunitat, que utilitza les eines, i la interacció entre persones i programari també incideix en la comunitat. Els tres nodes estan relacionats.

(M’agradaria poder enllaçar amb la presentació que va fer, però encara no l’he trobat…)

Després, un xic d’estadística: Moodle s’utiliza en àmbits diversos: educatiu, empresarial i institucions principalment. L’educatiu suposa, aproximadament el 74%, i està majoritàriament centrat a la universitat, i tot seguit la secundària (poca incidència en primària).

L’equip de treball

Martin ens va presentar l’equip de treball de l’empresa Moodle, encarregada de mantenir el projecte, integrar les contribucions de les diferents comunitats i mantenir la coherència del projecte global, entre altres tasques. Com es manté el projecte? Amb donacions, moodle partners, contribucions des de les universitats en desenvolupament de programari,…

Característiques tècniques de Moodle

“El millor dels estàndards és que n’hi hagi tants entre els quals triar”

Moodle és un programa modular, i això presenta avantatges: flexibilitat i posibilitat de personalitzar per tal d’adaptar la plataforma a diferents entornos educativos.

Projectes a la vista

Rols i permisos. Actualment hi ha els rols d’estudiant, professor, professor no editor i administrador, però no podem definir que poden i no poden fer: són rols predefinits. A la versió 1.7 es podran crear rols a mida, per exemple un supervisor que pugui veure accedir a tot arreu però no editar. A més, els permisos seran flexibles, amb tres graus de permís: permetre, “prevenir” i prohibir. També podrem definir quins perfils podran assignar rols als altres perfils. Vaja, una funcionalitat que afegirà molta flexibilitat i possibilitats de personalització al programa. I finançada per la Open University.

РMajor independ̬ncia de la base de dades: MS SQL Server, Oracle, Interbase y DB2 (finan̤at per Microsoft),

Format de curs AJAX , que permitiria arrossegar i deixar (drag&drop) els elements del curs (blocs, recursos, activitats) i també canviar els rols dels diferents perfils a les activitats (més personalització!): així, podrem dir què podran fer els estudiants a un fòrum concret, o el supervisor, o…

Community Hub : grups de llocs Moodle que permetrien la comunicació entre ells ¡ l’intercanvi de recursos. Podrien ser comercials, de manera que cobressin per accés o per contingut. Per exemple, podrien configurar-se comunitats per a compartir recursos i idees sobre l’ensenyament de la biologia, de manera que creessin un respositori de recursos, accessibles per als membres de la comunitat. Les comunitats també es podran interconnectar per a intercanviar informació sobre usuaris, recursos, …

MTC , moodle teacher certificate, un projecte en el qual estan també implicats els partners de moodle.

I una altra novetat: el seguiment dels bugs , amb tres estadis en comptes de dos: obert, resolt i tancat. A més, per passar de resolt a tancat caldrà passar per un grup d’avaluadors que el podran reobrir.
Preguntes:

Va costar una mica, potser per la vergonya de fer-les en anglès (ai!) però finalment ens vam animar…

Sobre la creació de grups d’estudiants, Martin va comentar que és un aspecte que s’està treballant (com veureu, encara lluny, per a la versió 2.1)

Joan Codina fa un suggeriment sobre les metadades. Per exemple, una de les informacions que contenen serà quines competències s’avaluen amb una activitat, però si un qüestionari permet avaluar dues o més competències s’hauria de poder dir també el nivell de cada alumne a cada competència. Martin comenta que ho troba interessant, s’hi pot incloure…

Finalment, com no, sorgeix la inquietud per la pissarra negra (Blackboard) i les patents . Martin comenta que no és tant un problema a Europa, on les patents de programari no estan permeses, però que pot arribar a ser-ho a USA o a Austràlia, tot i que estan preparats. De moment s’està recollint una història dels entorns virtuals d’aprenentatge per demostrar que el que es vol patentar és un coneixement que ja existia prèviament, però també amb assistència legal per al programari lliure (FOSS, Free and Open Source Software).

I després…

MONDO MOODLE, per Martin Langhoff

MOODLE, JClic, QUADERNS VIRTUALS I INTRAWEB,

per Sara Arjona, Francesc Busquets i Albert Pérez (Departament d’Educació i Universitats de la Generalitat de Catalunya)

Des de l’àrea de desenvolupament d’aplicacions educatives i programari lliure del Departament d’Educació, Sara Arjona, Francesc Busquets i Albert Pérez ens van presentar els seus projectes.

La xerrada va ser iniciada per l’Albert Pérez, que ens va explicar la integració de la IntraWEB amb Moodle , centrada en:

  • Identificació única i gestió de la inscripció dels usuaris als cursos
  • Informació dels cursos de Moodle des de la intraWEB
  • Activació i desactivació de cursos

Després Sara Arjona ens va presentar els Quaderns Virtuals i el mòdul que permet integrar-los en Moodle. Quan creem un QV el podem publicar:

  • Com a pàgina web: en aquest cas és accessible des de la xarxa però les respostes no es desen i no pot haver retroacció.
  • Integrat a una plataforma educativa: cal identificar-se però les respostes es poden desar i es pot fer un seguiment i avaluació de l’estudiant i oferir-li retroacció. Actualment es poden integrar a Educampus, Moodle i IntraWEB.

El mòdul d’integració de QV a Moodle permet configurar diversos paràmetres (nombre d’intents, correcció automàtica, quadres d’intervenció actius,…) i consultar l’estat dels quaderns.

La versió 1.0 havia donat problemes perquè el mòdul encara no estava completament deslligat del servidor de la XTEC, però estava previst que cap a primers d’octubre sortís la versió 2.0 amb aquest problema ja solucionat (de moment sembla que encara no està disponible, però es podrà descarregar des de LaFarga.cat ).

Finalment, Francesc Busquets ens fa cinc cèntims de JClic i del mòdul d’integració amb Moodle que està en desenvolupament (i previst per sortir a la xarxa cap a l’octubre, també a LaFarga.cat , però de moment sembla que tampoc està disponible, haurem d’esperar una mica).

El mòdul permet:

  • Incli¡oure els applets JClic als cursos de Moodle
  • Rebre els resultats de les activitats
  • Presentar els resultats globals a estudiants i professors
  • Fer un control de consecució d’objectius: nombre d’activitats resoltes, nombre d’intents, puntuació mínima

Més informació a ButlleTIC .

(continuarà…)

Altres entrades de blogs

La crimpadora

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s