Nivells d’ús de moodle

Recentment no paro de fer formació sobre Moodle. Sembla que aquest ha estat el curs de l’explosió inicial i una bona part del professorat (parlo de no universitari) s’està  adonant dels avantatges d’aquesta plataforma.

Fent els cursos sóc encara més conscient que utilitzem les eines segons la concepció que tenim de la feina que volem fer amb elles. M’explico.

Si un professor o una professora concep la formació com la transmissió de coneixements a l’alumnat, a classe explicarà  molt i després demanarà  als alumnes que li tornin a explicar allò que els ha dit. Un model molt habitual, al cap i a la fi, reflex del que vam aprendre dels nostres professors i professores. Si aquest és el model, l’aula virtual servirà  principalment per servir pdf i altres documents (generalment word) i fer qüestionaris o, com a molt, alguna tasca del tipus “fes un resum de les idees principals dels documents que has consultat”. I pot ser molt útil!
Aquest seria, doncs, el primer nivell d’ús de moodle, i una bona part del professorat es quedarà  aquí, almenys una bona temporada.

Però n’hi ha més.

Si concebem l’aprenentatge com un procés de construcció del coneixement i de construcció en diàleg amb un mateix i amb els altres, llavors és quan l’eina comença a treballar de debò: demanarem als fòrums que es posin en marxa, construirem wikis, lliçons amb itineraris i retroacció més elaborada que un “molt bé, endavant!” o un “torna-ho a intentar”, etc. Però per arribar aquí cal aprendre dues coses: metodologies didactiques més dinàmiques i estratègies d’ús de les eines de moodle. I per fer aix cal temps, ganes i recursos.

Aquest curs estic fent un petit estudi sobre l’ús de moodle als centres de secundària de Girona, i he proposat a usuaris i usuàries que seleccionin a quin nivell d’ús estarien:

  1. Utilitzo Moodle bàsicament per a estructurar i enllaçar recursos, principalment documents (word, pdf, ppt,…) i pàgines web d’interès.
  2. Complemento els recursos (documents, pàgines web) amb activitats principalment autocorrectives (qüestionaris, activitats hotpotatoes, JClic).
  3. Utilitzo recursos i activitats diverses (autocorrectives i d’altres que reviso i valoro individualment) estructurats en unitats didàctiques.
  4. Fem servir principalment les eines de comunicació i estratègies de treball col·laboratiu (wikis, compartir fitxers, fòrums…)
  5. Combino estratègies…

De moment guanya l’opció 1, seguida de la 2. L’opció 4, sola o combinada amb les altres, és encara minoritària…

La meva conclusió provisional és que no caldria aprendre a utilitzar una multieina si només volem utilitzar una o dues de les seves opcions. Però, d’altra banda, tenir-les a mà  també ens pot animar a fer-les servir i anar més enllà  a la nostra pràctica docent 🙂

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s