Catalitzadors de pensament

Hi ha coses que ja saps però que un dia et fas més conscient que les saps, encara que les hagis exposat fins i tot en públic.

Això m’està passant aquests dies i el que sé que sé és que l’era en la qual els professors ens podí­em limitar a dir quines eren les preguntes, quines les respostes i com ens les havien de repetir els alumnes, ha acabat. I ha acabat quan una bona part del professorat encara utilitza aquest model, que és el model que coneix per haver-lo après dels seus professors.
I, relacionat amb aixó, que s’aprèn fent, no memoritzant (tot i que memoritzar és una part del procés d’aprenentatge).

Hi ha diversos factors que han contribuït a aquesta lucidesa sobtada 😉

  • Recuperar la frase sobre el model “Jo sé, tu no saps, jo t’explico” en una conferència de Javier Martí­nez Aldanondo en AulaTIC (per cert, tan estimulant veure’l i sentir-lo com llegir-lo). Una referència relacionada aquí­.
  • Xerrar amb una amiga meva, professora d’universitat, absolutament desconcertada perquè ara els estan canviant de la plataforma que abans tenien, en la qual estava absolutament clar on penjar els documents, les pràctiques i les avaluacions, al moodle, on “no hi ha manera de trobar les coses”. La versatilitat ofega (però aquí­ hi ha un error: no es pot pretendre que professorat que VIU altres models els canviï si prèviament no els ha viscut; el primer que cal és que participin en cursos de metodologia col·laborativa en moodle!!)
  • Llegir algunes entrades al blog de Ludo sobre Second Life, la seva expansió explosiva i les utilitats educatives que ja es comencen a explorar.
  • La participació a la jornada de presentació de llicències 2006-07 que es va fer al Cosmocaixa i en la qual la conferència inaugural va estar a càrrec d’en Josep Vallcorba que va dir, entre altres coses, que “no estem en una época de canvis, sinó en un canvi d’época” i, per tant, no en podem comprendre l’abast per una manca de perspectiva històrica.
    I no és tan trivial, o no m’ho sembla, la diferència. Implica també que el professorat que només dóna als alumnes les preguntes i les respostes està reproduint un model que JA no existeix, en una pràctica que, malgrat ho pugui semblar per aquesta manca de perspectiva històrica, ha perdut el seu sentit.
  • Un viatge en cotxe BCN-Amer conduint jo i amb el meu home de copilot. Més d’una hora per reflexionar en veu alta amb un escoltador atent que de tant en tant feia un comentari. No sé per què el cotxe sempre m’ha estat un catalitzador del pensament i en un viatge sovint he trobat a faltar una gravadora per retenir l’enllaç d’idees que em vénen al cap. Però l’altre dia del cap van passar a les paraules pronunciades i això ajuda molt a recordar. Per cert, com aprenem?
  • Estar fent un curs semipresencial d’edició i gestió de cursos en moodle en el qual, malgrat el baix nivell inicial d’ús de les TIC d’una part dels participants, veig com van desenvolupant estratègies per moure’s en un entorn desconegut, amb dinàmiques de treball noves (“fer un treball de grup en un fòrum? com es fa?”) i, sobretot, adonant-se que estan aprenent a utilitzar l’eina utilitzant-la.

I fins aquí­ de moment, per tornar-ho a llegir més endavant…

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Catalitzadors de pensament

  1. ludo ha dit:

    “no es pot pretendre que professorat que VIU altres models els canviï si prèviament no els ha viscut; el primer que cal és que participin en cursos de metodologia col·laborativa en moodle!!”

    Completament d’acord, cal que els professors hagin estat alumnes a Moodle perque puguin usar Moodle a classe.

    Jo vaig fer la meva inciació participant en els cursos de Moodle.org i per a mi tot va ser oli en un llum.

Deixa un comentari

