En què s’assemblen moodle, les webquest i les hotpotatoes?

moodle.orgAvui he anat a fer un taller a la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona. De fet, més que un taller era una presentació, perquè no hi ha hagut gaire temps per remenar: quatre hores per presentar webquests, hotpotatoes i moodle… casi nada!

Hotpotatoes Al començament pensava: com ho faré? Perquè entre una patata màgica i moodle, entre una webquest i una aula virtual hi ha un univers! Però bé, després d’una presentació inicial per diferenciar programes i documents html, entorns i fitxers, vaig decidir integrar els recursos i les activitats que proposava per fer una visita a les wq i les hotpotatoes al moodle i, en comptes de presentar moodle, utilitzar-lo. Ha anat prou bé i n’estic satisfeta.

webquest

Parlant a la pausa del cafè (perquè una estoneta de les quatre hores l’hem dedicada a això) han sortit, com és habitual, les reflexions més interessants. Una professora d’idiomes, anglesa, comentava que li sobta molt la cultura que tenim aquí d’aules aïllades, aules on el professor està sol amb els seus estudiants, classes que no compartim amb altres professionals, i la pèrdua d’oportunitats d’aprenentatge que això suposa. Explicava que ha arribat a fer la programació, els materials i impartir una matèria i que ningú ha vist i, per tant, ha valorat, la seva feina.

M’he adonat també d’una altra cosa, i és que el professorat encara veu la seva tasca com una tasca individual, personal. Un professor comentava que integrar les TIC no és fàcil, que hi has de dedicar molt temps a cercar i seleccionar els recursos i que després, cada any, ho has d’estar actualitzant. Llavors hem caigut: i si es fa en equip? Si com a professorat comencem a compartir l’elaboració dels materials, els recursos, les inquietuds, els aprenentatges, els descobriments de com treballar millor un punt del currículum que fins ara no acabàvem d’arrodonir? Però no és fàcil treballar de manera col·laborativa, no hem après a fer-ho i, per tant, cal aprendre a fer-ho: calen les oportunitats per aprendre-ho, els incentius, els reconeixements.

Hem acabat parlant d’una incongruència: per una banda se li demana al professorat que faci el salt de les classes magistrals a les activitats col·laboratives, de les fotocòpies i el powerpoint a la integració de les TIC, que utilitzi metodologies dinàmiques, aprenentatge basat en problemes, projectes, portafolis,…; d’altra banda, però, la formació del professorat no ofereix marcs en els quals el professorat pugui experimentar com a estudiant tot això.

L’aprenentatge d’aquestes noves metodologies ha de ser, principalment, un aprenentatge vivencial ja que la major part dels professionals de la formació tenim una llicenciatura o un doctorat en dret, bioquímica, economia, filologia,… però no tenim formació pedagògica ni expertesa en didàctica i, per tant, tendim a repetir el model que hem après, de manera vivencial, dels nostres professors i professores, un model gairebé exclusivament de classe magistral. És a dir, als cursos de formació el professorat ha de tenir l’ocasió de resoldre problemes, fer projectes, cursos virtuals amb metodologies col·laboratives, ser avaluat per portafolis, etc.

Quan em demanen quins cursos hi ha per aprendre moodle sempre dic que el millor és fer primer un curs virtual sobre un tema que ens interessi (“L’agorafòbia”, “Lideratge personal”, “Dona, dret i societat”, per exemple) i experimentar l’aula virtual des de la banda de l’estudiant. Llavors descobrim, perquè nosaltres mateixos ho hem necessitat, què necessita l’estudiant a l’altra banda i ens és molt més fàcil aprendre a donar-li-ho. Bé, si no trobem cursos en moodle, un curs virtual a una altra plataforma serviria com a aproximació. Conclusió: cal ampliar l’oferta de cursos en moodle 🙂

I una incongruència final: el professorat universitari és valorat principalment per la seva tasca investigadora, no per la seva tasca docent. Quines implicacions té això?

Ep, i la setmana vinent Lu Domenech i Ana Romeo amb blocs i wikis!

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s