Aprendre a aprendre… o a reproduir?

Confesso que avui he caigut en la trampa…

L’altre dia, fent classe de bioquímica a 2n de batxillerat, una alumna em va dir que els costava seguir les classes perquè estaven acostumats a prendre apunts del que el professor escrivia o explicava seqüencialment a la pissarra i, després, estudiar-s’ho per a l’examen.

Em va fer pensar… què estava fent jo? Situem-nos: estem preparant el metabolisme, un tema complex (especialment perquè no recorden les biomolècules, que van estudiar el curs passat, i hem d’anar recuperant coneixement amagat quan no oblidat completament).

Doncs bé, dilluns, no em vaig dedicar a dibuixar a la pissarra l’esquema del catabolisme dels lípids: el vaig projectar i el vam estar comentant per revisar un exercici que havien fet; en comptes de dibuixar a la pissarra la cadena de transport electrònic i un gargot representant l’ATP-sintetasa, vam veure i discutir una animació d’una pàgina que em sembla prou bona.

Em va semblar que ho entenien i després, és clar, havien de treballar fent exercicis i esquemes sobre el que havíem explicat a l’aula. Les cares de desconcert d’avui m’han il·luminat així que ho he fet diferent: he agafat una bona dosi de guix i he fet un esquema clàssic a la pissarra, pla, en blanc i verd, que han anat copiant mentre explicava. TOT UN ÈXIT! No han parat d’escriure i fer preguntes, se’ls veia còmodes utilitzant les estratègies conegudes. Els he proposat que facin un póster en cartolina per penjar a l’aula amb les principals rutes metabòliques. Potser el faran i tot. Ep, i no dic que aquesta sigui una mala activitat, però per a segon de batxillerat se’m queda una mica curta…

Al final de la classe he comentat que a l’aula virtual que tenen activa (i que alguns ja comencen a utilitzar) hi ha una selecció de les preguntes de selectivitat organitzades per temes. Algunes, no totes, d’aquestes activitats les farem a classe però si volen les poden consultar i intentar resoldre. M’ha semblat percebre que una alumna em qualificava de… mandrosa? per no repartir les fotocòpies de totes les activitats perquè poguessin triar quines fer i quines no.

Bé, hauré d’anar cercant estratègies per tal que aquests futurs estudiants universitaris (perquè tots volen fer selectivitat) vagin incorporant l’hàbit de treballar amb l’ordinador, de cercar a internet, de no lliurar totes les activitats en fulls d’exercicis fotocopiats, d’aprendre a fer esquemes a partir d’imatges dinàmiques, i no només de la pissarra. Potser fins i tot acabarem col·laborant amb la Viquipèdia!

Això sí, els de 3r d’ESO hi participen molt més, bon senyal 🙂

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

