Jornada sobre l’ensenyament de les ciències (I)

Els dies 26 i 27 d’octubre, divendres i dissabte passat, vaig anar a les II Jornades sobre l’ensenyament de les ciències que es van fer al Cosmocaixa, organitzades pel Col·legi oficial de Doctors i Llicenciats (i Doctores i Llicenciades) i el CDECT.

A banda de retrobar-me amb persones conegudes, algunes entranyables, vaig tenir l’ocasió de reflexionar sobre què vol dir educar en ciències i sobre quines estratègies i eines tenim al nostre abast.
Em vaig perdre els actes del divendres al matí perquè treballava i finalment vaig decidir no carregar el centre amb guàrdies. Pel que em van explicar els assistents, la conferència del conseller va ser la part més fluixa (ho va corroborar després un professor en una pregunta a una de les xerrades, i va semblar que la sala hi estava d’acord). “Ensenyar a pensar en ciències”, d’Andrew Hunt, queda pendent, perquè pel que sembla va ser una conferència molt il·lustradora.

Tot i que després les Jornades van ser profitoses, la meva estrena va ser catastròfica: a la primera tanda de ponències i tallers vaig triar la ponència d’en Jaume TerradasBiografia del món: una visió ampliada de l’evolució“. No coneixia al ponent i no dubto que sigui un erudit, que sàpiga escriure llibres atractius i rigorosos, però la seva presentació va ser decepcionant: pesada, poc engrescadora i gens didàctica, poc adequada al títol. Això darrer pot estar relacionat amb què no vaig poder-me estar gaire estona ja que, davant l’avorriment, vaig preferir sortir a veure l’exposició Terra-Mart del Cosmocaixa, molt més atraient… Però sí que vaig pensar:

Vejam, si a una jornada sobre didàctica de la ciència es programa una conferència, cal dur un ponent que sigui un bon comunicador, que engresqui amb la paralua, que faci que 1,5 h siguin un plaer per a l’oïda, la vista i la ment, no una persona que parli per a ella mateixa.

La segona ponència va ser al CDECT, i aquesta sí que em va tenir atenta i emocionada. La va fer en Jeff Howson i estava centrada en “Innovation with ICT – Challenges and Opportunities” (presentació). Google Maps, Gapminder, Science across the world, podcast i RSS, flashmeeting, Ning, Jing,… Al final fins i tot vàrem parlar de Second Life!

Escoltant i pensant vaig decidir que amb els alumnes de 2n d’ESO, aprofitant que hem dedicat dues sessions de pràctiques a explorar el concepte de densitat, faríem un treball en equip amb la webcam en el qual haurien d’explicar com esbrinen si una figura és de bronze o d’or…

Fins aquí el divendres. Dissabte quedaven encara dues sessions intenses: un taller, a escollir, i una conferència de dues hores que prometia fer-nos reflexionar sobre què vol dir “Ser professor(/a) de ciències a secundària avui“.

Continuarà…

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

