El reconeixement de la formació del professorat

Avui he fet la darrera sessió d’un curset de formació sobre moodle a un centre educatiu. Al final, cel·lebrant una mica les properes vacances i el final del curset, hem estat xerrant una mica d’aquí i d’allà.

M’he quedat rumiant sobre el que ha dit una professora que té dificultats per posar-se al dia en l’ús de les TIC. És d’una fornada anterior a la meva, ja porta molts anys com a professora i comentava que el departament no pot pretendre que ara, en pocs anys, arribi a tenir suficient formació en TIC. Anirà fent (i sóc testimoni que ho fa amb interès i perseverança) però la dificultat és gran.

El departament d’educació ha perdut uns anys “preciosos” en la formació en TIC (abans informàtica, ara TAC) del professorat. No és que no s’hagin fet projectes ni cursos, sí que se n’han fet, però la formació era completament voluntària i el reconeixement escàs: per exemple, als concursos de trasllat, la formació dóna 4 punts com a màxim, assolits amb 400 hores de cursets. A més, tan fa que siguin cursets d’assistència (a conferències que poden ser molt bones, sí) com cursets actius amb elaboració de projectes. Tots van al mateix apartat.

Vol dir això que a partir de les 400 h ja tinc tota la formació necessària i a partir d’aquí estaré “sobreformada”? Vol dir això que el que vaig aprendre fa 10 anys ja és suficient? Vol dir que tan fa de què faci els cursos?

Perquè els punts de cursos no caduquen! Jo ja els tenia el primer any que vaig fer classes, perquè tenia un màster de bioquímica i biologia molecular de 320 h i vaig fer uns quants cursets de geologia per poder donar la matèria de Ciències de la Terra al batxillerat. Des de l’any 1997 que em vaig incorporar al món de la docència tinc els mateixos 4 punts, incorruptibles.
A més el tema dels cursets és irrellevant: poden ser d’astronomia, natació, cuina,… I no dic que no siguin importants, però potser es podria modular el reconeixement segons les necessitats de formació detectades. O bé que si fer el curset no és fruit d’una decisió personal sinó d’una reflexió del departament didàctic o del claustre i és dins el pla de formació del centre tingués un reconeixement a un altre apartat. O si s’emmarca dins una línia prioritzada (amb previsió intel·ligent).

Potser no seria adequat fer canvis en aquesta línia, segur que tindria els seus inconvenients, però el mecanisme actual no és operatiu, no serveix per ajudar a omplir les mancances de formació del professorat, que existeixen.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El reconeixement de la formació del professorat

  1. Lu ha dit:

    En matèria de reconeixement, només cal llegir la convocatòria de concurs a càtedres. Les planes web personals no compten…, per exemple.
    No comment.

  2. pelegri ha dit:

    Donaria per a molts comentaris. Crec que des de l’Àrea TIC haurien d’agilitzar, perquè ja arriben tard, l’aplicació del DOI (Digital Object Identifier) per tal de donar a tots els treballs que fem a la xarxa (materials didàctics, animacions, pàgines web, cursos de moodle, wikis,…) un equivalent a l’ISBN de manera que, un cop identificats material i autor, es puguin traduir a mèrits. És clar que això només garantiria que es poguessin reconèixer; després caldria parlar de quant comptarien.
    Hi ha professorat que està fent una feina fantàstica, que molts altres professionals utilitzen (la vostra pàgina de materials de llengua és ja un referent) i que no té, injustament, cap valor administratiu.
    Però estic segura que tot això anirà canviant 🙂 (o no?)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s