Sabeu què fa un mitocondri?

MicroscopiAhir em vaig emocionar a classe…

Tinc un grup de 3r d’ESO amb 27 alumnes més un que ve només a les tardes perquè va a una UEC de mecànica. Només el tinc dijous a darrera hora de la tarda i de moment anem treballant els objectius bàsics relacionats amb el cos humà que hauria hagut d’assolir a primària però que encara no acaba de tenir prou clars. Va treballant, al seu ritme, i a poc a poc sembla que es va centrant en el tema. A l’aula sol demanar la meva atenció i la dels companys fent bromes i comentaris sovint fora de lloc, fins i tot arriba a amagar-se darrere un armari quan entro a l’aula, només perquè el cerqui, cosa que sobta en un alumne de gairebé 16 anys.

Com que no ve als matins no tenim ocasió d’anar al laboratori i fa unes setmanes li vaig prometre que un dia li duria el microscopi a l’aula, perquè em va dir que mai n’havia utilitzat un (a 1r d’ESO, que és quan es comencen a utilitzar a secundària, no tenia cap interès per fer res a l’aula, combinat amb greus problemes de disciplina).

Bé, ahir dijous va estar participant a classe mitja hora i la segona mitja part vam anar a buscar un microscopi i el vam dur a l’aula. Com que estem fent el sistema circulatori, li vaig ensenyar a mirar una preparació de sang. Li vaig explicar com funcionava el microscopi i quan va acostar l’ull a l’ocular va dir: “Hostia puta, cómo mola! To’esto está en mi sangre?”. La cara de sorpresa va ser indescriptible. Va continuar mirant, ben bé cinc minuts, movent la preparació, cercant les cèl·lues que veia a un dibuix del seu dossier de fotocòpies. Després va fer un intent de dibuixar el que veia i, quan va acabar, va voler veure una altra cosa. Li vaig ensenyar com canviar la preparació i va començar a explorar un tall de testicle de porc, comparant-lo amb un dibuix del llibre de text. Estava concentradíssim, mirant i interpretant el que veia, canviant de preparacions i desant correctament les que ja havia observat. Per a mi va ser molt emocionant veure com una persona amb tantes dificultats a l’aula (conductuals i de mancances de base) era capaç de fer una descoberta com aquesta als gairebé 16 anys! Vam quedar que un altre dia li duria una lupa binocular i faríem un altre treball d’observació, que ara haig de preparar.

Al vespre recordava una conversa que vaig tenir a un sopar amb un amic meu, una conversa que no és la primera vegada que apareix. Molts dels meus amics i amigues han estudiat biologia o tenen una llicenciatura en una altra disciplina. No són conscients que la visió que tenen de la societat és molt limitada perquè es relacionen bàsicament amb persones que han accedit a la universitat i tenen un nivell cultural molt superior a la mitjana de les persones amb qui compartim un espai social però amb les què poques vegades interaccionem més enllà de pagar un compte, una entrada, un bitllet,…

I quina és la discussió? No hi ha manera que els pugui fer entendre que no tothom té la capacitat de comprendre què fa i per a què serveix un mitocondri.

Consideren que saber això forma part de la cultura bàsica que ha de tenir qualsevol persona, totes les persones, i que no pot ser que ningú tingui el títol de l’ESO si no ho sap. Si intento explicar que tinc alumnes que no tenen aquesta capacitat (pels motius que sigui), sempre arriben a la conclusió que és un fracàs del sistema, que des de petits no els ha preparat per arribar a comprendre aquest punt elemental de la nostra realitat. A mi, sincerament, no em sembla bàsic que sàpiguen què fa i per a què serveix un mitocondri (segur que una bona part del claustre del meu centre no ho sap), em preocupa molt més que sàpiguen interpretar correctament els missatges relacionats amb la biologia, amb el seu cos, a través de la publicitat, per exemple.

Aquesta discussió, sempre que es produeix, em porta finalment a una altra reflexió:

les persones que decideixen com han de ser els currículums, estan tan lluny de la realitat social com ho estan els meus amics?

(Font de la imatge: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:4microssopes4.jpg)

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a Sabeu què fa un mitocondri?

  1. Carme ha dit:

    A mi també m’ha emocionat el teu escrit, gràcies per explicar aquesta experiència i felicitats per la teva feina. Tant de bo molts alumnes tinguessin la sort de poder tenir professors com tu.
    Carme Barba

  2. pelegri ha dit:

    Carme, no sabia que em llegies! Gràcies a tu per deixar aquí la teva opinió. Classes com les d’ahir donen més sentit a la nostra feina 😉
    També haig d’agrair la col·laboració de la resta de companys del curs, molt bé! Primer, quan el vaig fer llegir en veu alta un paràgraf reien, perquè no estan acostumats a veure’l treballar, però després, quan es van adonar que llegia bé, entonant correctament i amb les pauses justes (fins i tot el vaig felicitar), van canviar radicalment d’actitud.
    Ara, a atendre als que tiren més. Estic cercant una WQ sobre les malalties cardiovasculars…

  3. pelegri ha dit:

    Perfecte, Carme, i tant que els consultaré!!
    Bon any nou 🙂

  4. Ana y Eva ha dit:

    holaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    no queremos saber lo k es un mitocondri de los cojonesssssssssssss

Deixa un comentari

