L’aprenentatge personalitzat

Els dies 1, 2 i 3 de febrer vaig assistir amb en Juanmi Muñoz, en nom de l’associació Espiral, al I Congreso de Innovación Educativa que va tenir lloc a Madrid, com ja he comentat a una entrada anterior.

Com que veig que això de fer un resum complet ho tinc una mica difícil aquests dies, vull prendre algunes notes abans d’oblidar-les. Sens dubte, d’entre totes les conferències i taules rodones, em quedo amb la d’en David Hargreaves, sobre la transformació de l’escola del segle XX en una escola del segle XXI.

Recullo, abans de perdre’ls de vista, alguns enllaços i frases que encara ressonen al meu cap:

  • Les “portes” per les quals l’escola pot explorar l’aprenentatge personalitzat (The personalising learning gateways). Curiosament no hi és la família, i quan li vaig preguntar per què em va respondre que els pares d’avui “fan costat” als docents d’avui, i que només els que estan començant a ser pares ara podran ser una porta eficaç.
  • Algunes d’aquestes portes estan tan interrelacionades que funcionen com un “clúster”. Aquests blocs més amplis són el que anomena “deeps” (profund): aprenentatge “profund”, experiència “profunda”, suport “profund” i lideratge “profund”.
    • Per exemple, l’aprenentatge profund és facilitat per les tres primeres portes: les veus dels estudiants (Student Voice), a través de la qual els estudiants articulen les seves necessitats; avaluació per a l’aprenentatge (Assessment for Learning), mitjançant la qual es millora l’aprenentatge i l’aprendre a aprendre (Learning to Learn), a través de la qual els estudiants adquireixen les habilitats bàsiques d’aprenentatge.
  • El redisseny del sistema (System redesign).

Per mirar-ho amb calma algun cap de setmana…

Algunes frases que vaig recollir a la meva llibreta de notes:

Hem de revisar totes les assumpcions que es fan sobre el model d’escola del segle XX. Probablement el canvi serà més fàcil en aquells països (Xina, Índia) que estan en un procés de revisió molt més ampli.

Les escoles han de passar d’un model de producció en massa a un model de personalització en massa sense incórrer en despeses addicionals significatives.

Com a la personalització en massa, l’organització ha de descobrir les necessitats del destinatari i redissenyar la producció; en un sistema de producció en massa, l’organització ha de persuadir al destinatari de que necessita allò que se li ofereix d’una manera estandarditzada.

S’han de crear escoles innovadores en xarxa, escoles que col·laboren per educar de manera diferent, per a fer-ho millor.

David Hargreaves edita ara pamflets amb les seves idees i conclusions: el professorat no llegeix llibres sobre com millorar la seva tasca, però sí publicacions més curtes.

La reforma educativa ha de prendre la forma de converses d’aprenentatge. La co-construcció és un concepte clau: tot a l’escola pot ser co-construït (el curículum, l’avaluació, la pedagogia, la mateixa naturalesa de l’escola o de l’aprenentatge).

Internet és crucial a les xarxes d’innovació en educació ja que facilita els models de producció en col·laboració i les converses d’aprenentatge, en les quals s’ha de basar el redisseny de l’escola.

Les dues barreres principals per al canvi són els equips directius (al Regne Unit) i el govern. Qui hauríem de mirar com a agents del canvi? Les noves generacions, que viuen l’experiència diària de la co-construcció: fins que el professorat no sigui majoritàriament professionals nascuts després dels 80…

I més

Una darrera frase que m’agradaria recordar:

Els ministeris d’educació, les empreses de programari i els editors de llibres de text se senten amenaçats pel potencial d’innovació de les xarxes d’escoles, de professorat i estudiants basats en models de producció col·laborativa que emergeixen de les pràctiques de co-construcció.

La presentació de diapositives (amb més text de l’habitual per tal que l’entenguéssim malgrat no parlar castellà) es pot trobar al portal d’INNOVA: David H. Hargreaves

Per cert: més d’un va sortir ben emprenyat de la conferència, però a mi em va encantar!

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s