Estudiar… de nits?

5.000 estudiants matriculats, un 20 % menys que fa cinc anys. 2.000, un 40 %, certifiquen. 2.000 alumnes que cada any aconsegueixen el títol de batxillerat anant a classes de tarda-nit.
Hi ha menys alumnes i el percentatge dels qui obtenen el títol no és el desitjable. A més, disposem ara de l’Institut Obert de Catalunya, on es pot fer el batxillerat de manera no presencial. Val la pena mantenir el batxillerat nocturn, presencial, o l’hem de suprimir per un batxillerat no presencial a l’IOC?

El batxillerat nocturn que s’ofereix als centres de secundària aprofita una experiència docent important i gaudeix d’unes infraestructures (laboratoris, aules d’idiomes i d’informàtica) necessàries. De totes maneres, el batxillerat nocturn tal i com està ara ha de desaparèixer.

Cal pensar bé l’oferta i adaptar-la a les noves necessitats però… suprimir-la?

Adaptar-se a les noves necessitats significa també combinar la formació amb aules virtuals i donar-li un cert grau de semipresencialitat; poder oferir algunes matèries optatives en combinació amb altres centres, les aules virtuals ho permeten; aprofitar l’experiència del millor professorat de centres llunyans i compartir l’aprenentatge amb més estudiants.

No tothom s’adapta a la formació no presencial. Tot i que moltes persones saben (o aprenen) a viure la formació no presencial d’una manera rica, hi ha persones que necessiten el contacte directe amb companys i professorat. Al cas del batxillerat penso que s’han d’ofertar les modalitats presencial (que ja existeix, diürna), no presencial (IOC) i, especialment, semipresencial (IOC i centres de secundària?). Si no ho fem així el batxillerat nocturn passarà a ser d’oferta exclusivament privada.

La semipresencialitat és la clau.

I què passarà amb el territori? L’IOC és a Barcelona. I si una persona de Girona vol treballar i fer el batxillerat… ha de fer-lo necessàriament a distància? L’IOC té centres de suport al territori, centres de secundària o centres de formació d’adults on es poden oferir modalitats semipresencials. Com es concretarà la col·laboració?

D’altra banda, tenim prou professorat preparat per a fer un batxillerat no presencial? Vull dir professorat que conegui les particularitats pròpies d’aquest tipus de formació i tingui les estratègies necessàries per oferir-lo amb qualitat. L’IOC, per les seves característiques, ha de tenir (o treballar per tenir-lo) professorat ben format per actuar en la no presencialitat i per tant hi ha de jugar un paper important. Si són els centres de secundària els qui continuen oferint el nou batxillerat “nocturn”, ara ja semipresencial, també caldrà formació per aprendre a ser bons formadors en el nou entorn.

El que no podem pretendre és que professorat que té models presencials i que ha exercit sempre de manera presencial, sàpiga utilitzar efectivament les aules virtuals i ser un bon formador en la semipresencialitat.

I tot això, per què em crida especialment l’atenció?

Vaig fer el batxillerat en diferents modalitats: presencial diürn, presencial nocturn i no presencial, al llavors INBAD, Instituto Nacional de Bachillerato a Distancia, que tenia la seu de Barcelona a la plaça Espanya (tot i que jo assistia a les sessions de tutoria a Andorra, que era on residia).
Quan feia 3r de BUP nocturn em saltava classes, aquelles que es limitaven a dir-me el que ja hi havia al llibre de text o que m’avorrien: quan surts de treballar i vas a quatre hores de classe vols que siguin importants. De fet, algunes classes les feia a distància, perquè m’ho estudiava a casa. Vaig acabar el curs amb dues matrícules, que no van ser tres perquè la professora d’anglès, malgrat tenir deus als exàmens, es va negar a posar-me-la perquè… havia faltat molt a classe! La millor? La professora de ciències, que ens proposava treballs per fer a casa i a l’aula manteníem converses, generalment sobre ciència, però no sempre.
No vaig acabar el COU a distància a l’INBAD. Crec que era el curs 80-81 i evidentment era molt diferent del que podria ser ara: els materials eren nefastos (al meu parer) i el suport que vaig tenir per part dels tutors gairebé inexistent (haig de dir que anava al centre de suport d’Andorra, on residia). No em vaig adaptar malgrat ser una bona estudiant i amb una certa capacitat de planificació i autocontrol del procés d’aprenentatge. Vaig acabar el COU el curs següent, presencial i diürn. I ara el meu camp d’interès és la formació no presencial, l”elearning”! M’hauria encantat poder fer una modalitat semipresencial.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Estudiar… de nits?

  1. Lu ha dit:

    De tota aquesta moguda, el que sobte és com s’ha donat a conèixer als centres. Sempre a útima hora i sense consulta prèvia.
    A vegades, tot i saber que estem en un estat de democràtic, em sembla que es prenen decisions de manera dictatorial. I m’entristeix que aquestes siguin a l’àmbit educatiu on sé que hi ha constans relacions entre sindicats i administració.

    Bé, un batxillerat mixte (semipresencial) requereix, com dius, planificació i preparació dels docents.

    A mi, m’encantaria poder-ho fer, per exemple. Me m’assebentaré si finalment es fa? Un altre dubte…

  2. pelegri ha dit:

    Quan ho vaig escriure encara no sabia que senzillament havien fet una trucada dient que no acceptessin matrícula de 1r per al curs vinent. Després truquen i diuen que els centres que “tradicionalment” han ofert el batxillerat nocturn i tenen prou matrícula, poden fer-ho.
    Una mostra realment increïble de manca de planificació, de sensibilitat, de sensatesa, de sentit gestor. Costa de creure si no fos perquè realment ha passat.

    De totes maneres, molt em temo que si fan un batxillerat semipresencial no agafaran al professorat més preparat i amb experiència en la formació en línia, sinó els que tinguin més punts per antiguitat, condició de catedràtic (!) o experiència en equips directius i de coordinació. La formació, com sempre, tota al mateix sac i amb puntuació limitadíssima, un gran inconvenient per seleccionar el professorat que més d’adequa a un perfil.
    Això si no es fa d’una altra manera…

    Però siguem optimistes, imaginem un batxillerat semipresencial a Blanes, amb Lu com a part de l’equip de competència lingüística! 🙂

Deixa un comentari

