Deixarem de parlar de tecnologia…

Començo a estar saturada de la paraula tecnologia. Noves, velles, actuals o futures. Al món de l’educació encara hi ha una tensió incòmoda entre la didàctica i les eines i els entorns que s’utilitzen a la pràctica educativa.

La “tecnologia”, les “noves tecnologies” han de ser transparents, tant com el telèfon, el llibre de text o el guix. I poso el llibre de text perquè tal i com s’utilitza no és només una font d’informació, és un instrument didàctic com ho pot ser un projector d’imatges, una eina tecnològica de l’era Guttemberg. Ara per ara ni tan sols el vídeoprojector ho és, de transparent: cal connectar-lo a un ordinador portàtil que proporcioni les imatges, pàgines o programes, i a internet si no és que ho duem tot a un llapis de memòria. Una bona part del professorat ja no sabria ni com fer el muntatge. De fet, no penso que l’haguem de fer: el professorat ens hem d’ocupar d’utilitzar els instruments per potenciar l’aprenentatge dels estudiants. El més important és quin discurs didàctic organitzem amb les possibilitats tècniques.

Vaja, que el més important no és poder entrar a un quadre sinó allò que fem descobrir als estudiants entrant a aquest quadre. I aquí és on entra la professió d’educador, a partir d’aquest moment és quan som professors, quan oblidem com hem arribat dins el quadre i comencem a ajudar als estudiants a descobrir un altre racó del nostre món cultural.

I a més això no és tot. Les metodologies didàctiques són una altra història. Imbricada en l’ús dels nous entorns i instruments, alguns dels quals poden potenciar (i requereixen) el canvi metodològic.

Per una tecnologia útil, fàcil, a l’abast de tothom (accessible, barata), transparent!!

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Deixarem de parlar de tecnologia…

  1. eduideas ha dit:

    Estic totalment d’acord amb el teu discurs, sembla que l’única manera d’innovar sigui usar unes TIC molt vistoses. El muntatge més espectacular pot no ajudar gens ni mica l’alumne a millorar en el seu aprenentatge i en la seva formació personal. I un professor només amb la paraula pot fer volar la persona més enllà del món, no li cal ni un simple guix

  2. Juanmi ha dit:

    Quant raó tens Irene! el dia que la tecnologia esdevingui “invisible” molt probablement, podrem començar a parlar d’Educació, d’Innovació, de constructivisme de debó, d’aprenentatges significatius, de progrés, de millora, de coneixement compartit… trigarem però tinc la convicció de que aquest dia arribarà .

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s