La tecnologia a l’aula o l’educació a la xarxa?

Un munt de setmanes sense dir res… Entre mig unes vacances, de les quals encara no he pogut descarregar les fotos: ubuntu ha deixat de reconèixer la meva càmera i no tinc ànims per mirar d’esbrinar el perquè als fòrums. Sé que m’ajudaran i que finalment ho resoldré, però em fa mandra entrar en aquest procés que no sé quantes hores m’ocuparà. Ja la superaré, la mandra.

Què m’ha fet tornar a obrir aquest diari? Una petita idea que no vull que es perdi abans d’acabar de donar-li forma. ¿I si el que hem de fer no és “dur la tecnologia a l’aula” (cada vegada em fan més grima aquests termes, tecnologia, aula) sinó dur el món educatiu a la xarxa? No és una qüestió de tecnologia, és una qüestió de comunicació, d’un canvi de paradigma, de passar de ser nodes aïllats (aules) a nodes interconnectats. Ni tan sols és que per “incorporar la tecnologia a l’aula” calgui un canvi metodològic. El procés és l’invers: que l’educació sigui capaç de situar-se a la xarxa global i construeixi aquí el seu nou escenari, que es defineixin nodes amb funcions equivalents a les dels centres físics. I no em refereixo a que cada centre tingui la seva pàgina web o el seu campus virtual, encara no sé com explicar-ho…

Un món educatiu organitzat en centres poc intercomunicats, amb classes que esdevenen en horaris esmicolats en hores i en aules impermeables, amb disciplines (amb el corresponent professorat) gairebé estancs, no troba el camí de fer-se visible a la xarxa. Però es que no el pot trobar. Primer hem de superar aquest model dispers i anar a una visió i estructuració més global tant del currículum com dels espais i moments educatius. Si no ho fem així la tecnologia que s’incorporarà a l’aula serà la de les pissarres digitals, les animacions i els materials encapsulats-clica-aquí, un perfeccionament de la pissarra de guix que no modifica essencialment res del model educatiu actual.

És, de nou, com intentar encaixar una estrella dins una esfera. Vull cercar lectures, hi haig de pensar…

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en escola2018 i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a La tecnologia a l’aula o l’educació a la xarxa?

  1. Boris ha dit:

    La relació entre l’escola i el món real és un camp permanent de reflexió en la pedagogia. Crec que el que tu proposes és una versió actual del vell dilema. La cultura digital és part del món real i cada vegada ho serà més. Dur el món educatiu a la xarxa és una possible manera de fer-ho…

    Tanmateix la transformació radical del model educatiu en tots els seus àmbits em sembla també imprescindible. I crec que és una altra tasca pendent, és diferent. Per dir-ho d’una altra manera: si no existís ni la xarxa, ni els ordinadors, ni la web… igualment caldria canviar l’educació, simplement, perquè tal com la tenim actualment ja no respon a les necessitats educatives i formatives de les persones i de la societat del futur.

    Crec, doncs, que són dues coses diferents. I cada vegada em sembla més clar que les dues coses no van gens lligades. Fins i tot, algunes “irrupcions de la realitat” en forma d’interessos comercials, econòmics, etc. de les noves tecnologies van en contra del canvi escolar: només serveixen per a reforçar una educació obsoleta.

    Cerquem lectures i fem-les junts. Serà un plaer.

    Boris

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s