Sóc trista, estic amargada i arremeto contra els nens

Feia mesos que quan em recordava cercava una pàgina que anys enrere vaig utilitzar amb l’alumnat de 3r d’ESO per parlar d’evolució i creacionisme. I avui l’he trobada 🙂

L’any 2001 el Dr. Richard Paley, un “creacionista científic”, va organitzar la “Fellowship Baptist Creation Science Fair 2001”. Desconec si han fet més, però l’article d’aquesta fira sobre el creacionisme científic no té desperdici. Uns 200 estudiants van presentar els seus treballs. Tradueixo només els títols dels treballs guanyadors:

  • Primària cicle elemental i mitjà
    • Primer premi: “El meu oncle és un home anomenat Steve (i no un mico)”
    • Segon premi: “Les pinyes són complicades”
  • Primària, cicle superior
    • Primer premi: “La vida no ve de la no-vida”
    • Segon premi: “Les dones van ser dissenyades per al treball domèstic”
  • Secundària
    • Primer premi: “Ús de la pregària per microevolucionar la resistència latent als antibiòtics en bacteris”.
    • Segon premi: “Empaquetament màxim de rossegadors: un estudi de viabilitat”

Una lectura dels resums dels treballs i les conclusions és realment aclaridora. Hi ha algunes frases que m’agraden especialment:

(a l’experiment per demostrar que la vida no pot provenir de la no vida) … Patricia també va pregar a Déu que no fes cap miracle durant l’experiment per no interferir en els resultats.

O aquest, la perla més polida de totes:

“(a l’estudi sobre el disseny de les dones per al treball domèstic) … la física mostra que les dones tenen un centre de gravetat en una posició inferior a la dels homes, de manera que resulten més adequades per carregar bosses de la compra i cistelles de roba; la biologia mostra que les dones van ser dissenyades per carregar els nonats als seus úters i per alletar-los, fent que la seva opció natural sigui criar els nens; les ciències socials mostren que els sous de les dones treballadores són més baixos  que els dels treballadors normals, la qual cosa significa que no són capaces de treballar igual de bé i guanyar la mateixa paga; i l’exegètica mostra que Déu va crear Eva com a companya d’Adam, però no com a companya de feina.

I se m’oblidava, un títol que m’encanta, d’una menció d’un alumne se secundària: “Termodinàmica del foc de l’infern”. Fantàstic!! De fet, tota la pàgina és intensament educativa i dóna per treballar molts aspectes científics, però també de coeducació i socials.

El lloc web té també un apartat amb jocs per a nens i nenes. Entre els jocs, una alerta màxima:

Si trobes un ateu al teu veïnat DIGUES-HO ALS TEUS PARES O A UN PASTOR IMMEDIATAMENT! Pot ser que vulguis intentar-ho i il·luminar aquesta pobre ànima tu sol, però EVITA PARLAR AMB ELL! Els ateus són sovint molt rondinaires i amargats i arremeten contra els nens. Fins i tot intentaran enganyar-te perquè no segueixis la paraula de Déu. Calen tècniques molt avançades per tractar-los, deixa que ho facin els adults.

I encara més. Ens ho oculten, però Apple promou l’evolucionisme sense Déu i el comunisme. Sí! Com podem viure amb tranquil·litat? Efectivament, a una notícia que publiquen al web, actualitzada al 2003, es pot llegir que “la nova versió del sistema operatiu Macintosh (MacOS X) s’anomena… Darwin! Els nous Mac estan basats al darvinisme. No s’avisa als consumidors d’aquest fet, però és ben conegut entre l’elit dels usuaris d’ordinadors, que són principalment Ateus i Pagans. Més encara, el llançament del sistema operatiu Darwin s’ha fet sota una llicència “Open Source”, que és exactament un altre nom per al Comunisme. Intenten ocultar tot això sota una façana de botons brillants però finalment la veritat ha sortit a la llum: els ordinadors Apple promouen el Darvinisme sense Déu i el Comunisme.” Ja ho sabeu: el programari lliure és comunista.

Aquí a Europa ens costa creure que hi hagi persones, grups de persones, milers de persones, que es prenguin seriosament aquesta visió de la realitat, però als Estats Units tenen molta força i influència. Una amiga que hi ha viscut molts anys m’explicava que un dels motius pels quals la religió té tan de pes és que els serveis socials estan molt poc desenvolupats a la societat i que els grups religiosos ofereixen el suport i l’ajuda que són absents.

Encara sort que hi ha persones amb la ment clara que endeguen iniciatives com “Sense About Science“. De fet, faig una mica de trampa perquè la iniciativa és europea, però té una secció que es dedica a aclarir conceptes a persones famoses, que tenen molta influència mediàtica, “Science for celebrities“, i moltes d’aquestes persones són dels Estats Units. M’hi ha fet pensar en tot plegat un article que ha sortit avui publicat a “El Periódico”: “Teories dels famosos posen nerviosos als científics“.

Tot plegat, delicatessen per treballar a l’aula. Perquè no podem oblidar que qualsevol idea es pot defensar i justificar amb una mica de temps i si la persona que rep el missatge no té mecanismes de raonament i una base sòlida qualsevol idea sembla creïble.

Recordo un alumne de 1r d’ESO que quan em va preguntar per a què servia anar a escola li vaig respondre que per ser menys ignorant i no creure sinó pensar. La seva resposta va ser: “Què vol dir ser ignorant?” i a partir d’aquí vam estar parlant d’això, molt més interessant que el tema del llibre que devia tocar aquell dia.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Sóc trista, estic amargada i arremeto contra els nens

  1. xavier ha dit:

    Realment interessant!
    Com que el temps és un bé escàs 😉 no m’he aturat a llegir la font, aquesta que has trobat després de cercar, però a més a més de les frases que cites, em quedo en l’experiència directa, en viu, amb l’alumne de 1r d’ESO. Arribarà el moment (o ja ha arribat?) en que dediquem esforços a treballar amb els alumnes els seus centres d’interès emmarcats dins la seva etapa evolutiva o continuarem amb els “temes dels llibres”?

  2. Irene ha dit:

    Doncs si un dia estàs engripat al llit i tens un netbook (es veu que els miniportàtils es diuen així des de febrer de 2008) pots anar a la font, val la pena fer-hi una passeada 😉
    La veritat és que és tota una experiència aparcar els llibres (la qual cosa vol dir aparcar el currículum oficial) i veure el canvi de cares a l’aula, com si l’atenció es centrés de sobte…

  3. Lu ha dit:

    Irene, m’hagués agradat que la notícia del “Fellowship Baptist Creation Science Fair 2001” fos una entrada del Dia dels Innocents. Lamentablement no ho és. Què trist!

    El que sí que m’ha agradat és la teva resposta: A l’escola s’hi va per ser menys ignorant. Un bon lema.

  4. pelegri ha dit:

    Sí, hagués estat una bona entrada per al dia dels innocents, i tant! Però és real, i només mostra una petitíssima part. Si fas una cerca sobre creacionisme o sobre disseny intel·ligent (els defensors del disseny intel·ligent diuen que no és el mateix; diuen, però en podríem parlar d’això…) surten llocs que encara fan més angúnia racional.
    Un de cada vuit professors de biologia dels Estats Units presenta a les seves classes el creacionisme com una alternativa vàlida a les explicacions de Darwin sobre l’origen de les espècies; un 30 % se senten pressionats per ensenyar creacionisme o depreciar l’evolució. A l’escola es va a ser menys ignorant, sí, però depèn molt de l’escola. Quina escola volem? Què està aprenent l’alumnat? Aprèn realment a pensar?
    Quant d’esforç li costa a la raó mantenir-se com a motor del pensament humà! Cada partida guanyada només tapa un forat per trobar-ne d’altres més endavant.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s