La SES de Sils

Avui, amb el grup de formadors TIC de secundària de l’ICE de la UdG, hem anat a visitar la SES de Sils, un nou institut que neix des de la il·lusió d’un grup de professionals de l’educació que fa anys que reflexionen, des del Grup La Font, sobre com hauríem de formar els nens i nenes de, en, dins, per a, la nostra societat.

La directora, Neus Baches, ens ha rebut amb els braços oberts, però també la resta del professorat amb qui hem coïncidit, la conserge, l’alumnat. La comunitat educativa que hi hem trobat.

La Neus ens ha explicat les línies bàsiques del projecte educador: currículum cristal·litzat en competències, claustre cohesionat al voltant d’un projecte compartit, les TIC-TAC com a eina i entorn de treball, moodle com a centre d’operacions, espais físics amb noms i funcions definides, horari amb sessions identificades per la dinàmica més que per les assignatures, els valors com la base de l’educació, grups heterogenis que no exclouen ningú, acompanyament, avaluació basada en el progrés de cada noi i noia, en el seguiment del seu procés d’aprenentatge que té com a eix vertebrador unes tutories on tothom s’implica, treball per projectes, revisió constant de les dinàmiques i propostes, reajustament segons els resultats observats, espais i temps per a la conversa, la reflexió i la formació de l’equip,…

Hem entrat a un aula on tot just un grup d’alumnat de 1r d’ESO (de moment només hi ha alumnat d’aquest “nivell”) acabava de presentar els projectes que havien anat fent al llarg de les tres setmanes anteriors. Ens han ensenyat com gestionen l’aula (amb equips que s’encarreguen periòdicament de mantenir l’ordre i la neteja de l’espai) i on troben el material per treballar cada dia, mentre els anàvem fent preguntes. Algunes idees que m’han quedat a partir del que deien:

Què trobeu més diferent? Que abans arribava el professor i deia “pàgina 127, feu això i això” i ara no.

Apreneu? Teniu la sensació que apreneu? Hi ha hagut un acord general que sí, que aprenen. Una noia ha anat més enllà i ha explicat que aprèn més que abans, quan només calia estudiar per fer un examen coses que després s’obliden. Aquí aprens a fer coses.

Què li demanaria a un professor que vingués al centre? Que fos divertit, (que ens deixés menjar xuxes). Que sapigués moodle? No cal. Si no en sap, ja li ensenyarem nosaltres. Però sí que sàpiga explicar.

I si arribava un professor nou i digués “obriu el llibre per la pàgina 127 i feu això i això”? Li diríem que aquí no es treballa així, que aquí es fa diferent, que som diferents.

I és una llàstima però sí, és un centre diferent. Em va recordar molt la meva visita a Ariño aviat farà dos anys.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s