Reconciliació

Aquesta és la paraula. Xavier Benguerel m’ha reconciliat amb la literatura catalana després de la clara decepció que em va suposar intentar llegir “El retorn de Voltaire”, emparat per tot un Premi Josep Pla, el del 2007 (“Aquel ritmillo…” m’ho va impedir).

Enguany he pogut passejar per la Fira de llibre d’ocasió antic i modern, m’he pogut deixar endur per l’atzar i per la necessitat, per la intuïció i la certesa. Va caure a les meves mans un llibre d’un autor que no coneixia i d’una col·lecció que també era nova per a mi. Tant l’un com l’altre formen ja part de la meva memòria fins a la seva desintegració. L’autor és en Xavier Benguerel; la col·lecció “Biblioteca Selecta” (de fet, “Narracions i contes” de la Biblioteca Selecta)

Els viatges amb metro, les ensopides esperes, s’han transformat d’ençà que el petit llibret taronja m’acompanya. Hi he pogut llegir frases com:

“… li agradava encauar-se, seure al balancí i passar-se les hores contemplant la blancor del sostre com si es tractés d’una pura existència passiva que li hauria escaigut més si el destí no fos tan barroer.

I tantes d’altres.

A la fira també vaig trobar el llibre de les poesies completes de Rosa Leveroni i “L’etern femení”, que m’està duent a descobrir Llucieta Canyà. De moment li he obert l’entrada a la Viquipèdia, on no hi era. És clar que allà no em deixaran crear la categoria “Escriptores catalanes”. De fet sí que em deixaran, és clar, per eliminar-la ben ràpidament argumentant IEC i tradició, com va passar amb el de Dones compositores. Tristament, la Viquipèdia està ancorada en l’androcentrisme més pur, com diria l’Escurçó Negre, de somrient memòria. Em vénen ganes de passar-me a escriure en anglès, una viquipèdia menys provinciana.

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Reconciliació

  1. Irene ha dit:

    Per cert, el llibre és “El desaparegut”

Deixa un comentari

