Començar a Moodle

Aprofito que per a un curs de formació del professorat he fet un recull progressiu de què cal saber des del punt de vista tècnic per crear un curs a Moodle. No és perfecte però ha estat útil.

Pregunta 1: Els paràmetres del curs

La primera acció que hauríeu de comprovar si sabeu fer és ajustar els paràmetres del vostre curs (del curs que com a professor/a esteu construint): nombre de temes, descripció, títol del curs i nom curt, visible o no a l’alumnat, etc.

  • Sabeu anar a la pàgina on podeu modificar aquests paràmetres?
  • Quins són els paràmetres principals que heu de tenir en compte?
Si no ho teniu clar, consulteu el document “Els paràmetres del curs” i plantegeu aquí els dubtes que tingueu sobre aquest punt concret.

Pregunta 2: Gestió de l’espai de fitxers

És important saber gestionar l’espai de fitxers del curs. Allà és on podeu pujar els documents de word, pdf, imatges… que després enllaçareu com a recursos.
En particular comproveu que sabeu:

  • Trobar l’espai de fitxers.
  • Crear carpetes.
  • Moure documents entre carpetes.
  • Eliminar fitxers i carpetes
  • Canviar el nom d’un document i d’una carpeta

Si no ho teniu clar, podeu consultar aquests dos videotutorials:

  1. Crear i gestionar carpetes: http://www.sre.urv.es/moodleviewlets/catalan/basics/creating_folders/creating_folders.swf
  2. Pujar un document: http://www.sre.urv.es/moodleviewlets/catalan/uploading_files.swf

Pregunta 3: Els principals recursos

L’aula virtual us permet posar a l’abast dels i de les estudiants recursos molt diversos. Dos dels més habituals seran:

  • Enllaçar fitxers que prèviament heu pujat a l’àrea de fitxers del curs (vegeu la pregunta sobre la “Gestió de l’espai de fitxers”)
  • Enllaçar pàgines web.

Sabeu fer aquestes dues accions? Si no, aquí teniu dos videotutorials que ho expliquen de manera senzilla:

  1. Com enllaçar un fitxer: http://www.sre.urv.es/moodleviewlets/catalan/resources/linking_files/linking_files.swf
  2. Com enllaçar una pàgina web: http://www.sre.urv.es/moodleviewlets/catalan/resources/linking_webpages/linking_webpages.swf

Comproveu que ho sabeu fer, són dues de les accions que més fareu…

Pregunta 4: Tasques

Una de les activitats més versàtils i que segurament utilitzareu més són les tasques. En essència consisteixen en redactar una proposta de treball a l’alumnat que us pot respondre de dues maneres bàsiques:

  • Mitjançant la tramesa d’un fitxer (per exemple un document de text).
  • Tot redactant directament a la tasca un text amb la resposta.

En el primer cas podeu crear una tasca de “Penjar un fitxer” (o de “Càrrega avançada de fitxers” si és que us han d’enviar més d’un fitxer, per exemple un de text i un àudio).
En el segon cas podeu crear una tasca “En línia”.

El més complicat en aquest cas no és pas la part tècnica: les tasques són senzilles d’incloure al curs. El més difícil és pensar l’activitat que ha de fer l’alumnat i redactar l’enunciat de manera clara i completa perquè entenguin què han de fer i com es valorarà el seu treball.

Alguns aspectes a tenir en compte:

  1. Poseu un nom prou descriptiu (que no sigui “Activitat 1”, per exemple).
  2. Redacteu l’enunciat amb cura, us estalviareu moltes preguntes. Podeu afegir imatges, enllaços a documents que tingueu a l’àrea de fitxers o enllaços a pàgines web.
  3. Seleccioneu l’escala de valoració per qualificar l’activitat. Per defecte es valora d’1 a 100, però podeu valorar d’1 a 4, d’1 a 10 o mitjançant una escala qualitativa.
  4. Si definiu dates d’inici i final de la tasca, aquestes dates quedaran reflectides al calendari de l’aula.
  5. Les tasques permeten una valoració rica: a més de la qualificació, es poden afegir comentaris personalitzats a cada estudiant (aquests comentaris no els veu la resta del grup).

Més informació:

Endavant amb les tasques!!

Pregunta 5: Activitats autocorrectives

La pregunta anterior es centrava en les tasques, una activitat senzilla de crear des del punt de vista tècnic. Tots els tipus de tasques comparteixen una característica: s’han d’avaluar de manera manual i a la qualificació se li pot afegir un comentari personalitzat.

Tractarem aquí les activitats autocorrectives, que tenen un avantatge: l’estudiant obté la “nota” en acabar l’activitat, no ha d’esperar que aquesta sigui valorada pel professor/a. Es poden utilitzar com a activitats d’aprenentatge i en general a l’alumnat li agrada fer-les i solen repetir-les fins arribar a tenir una bona qualificació.

A Moodle podem incloure diverses activitats autocorrectives, cadascuna amb els seus avantatges i limitacions:

Qüestionaris

  • Dificultat tècnica alta.
  • Estructura lineal de preguntes de diferent tipus: veritat/fals, aparellament, selecció múltiple, selecció única, resposta oberta…
  • Poden tenir preguntes d’avaluació manual, les preguntes de “Resposta curta”.
  • Es creen en dos passos:
  1. Primer s’han de crear les preguntes. Tutorial.
  2. Una vegada creades, es configura el qüestionari. Tutorial.

Lliçons

  • Dificultat tècnica més alta que al cas dels qüestionaris.
  • Les preguntes són similars a les dels qüestionaris.
  • Permeten dissenyar itineraris d’aprenentatge a partir de les respostes que va fent l’estudiant.
  • Val la pena elaborar-les només si es volen crear itineraris: si el que es vol és una seqüència lineal de preguntes és millor fer un qüestionari.
  • Aquests dos documents us poden ser útils:

Qüestionaris Hotpotatoes

JClic

  • Són els més senzills des del punt de vista tècnic, però si no coneixeu com crear-los heu de trobar a la Biblioteca JClic aquell paquet d’activitats que s’ajusta a les vostres necessitats.
  • Aquí disposeu d’un videotutorial que explica com afegir una activitat JClic a Moodle: http://vimeo.com/10157096

Per on començar? Difícil de dir, depèn molt de les vostres necessitats i del vostre bagatge inicial. Si amb activitats JClic de la biblioteca en feu prou, comenceu per aquí; si coneixeu hotpotatoes, ja teniu una manera de recollir les notes dels estudiants.
Si cap d’aquests casos és el vostre, feu un qüestionari. I si tot això us queda curt, proveu una lliçó.

I per acabar, les qualificacions

Totes les activitats avaluatives integren la nota de cada alumne/a a la seva taula de qualificacions. Recordeu quines són les activitats avaluatives?

  • De valoració manual, amb escala quantitativa o qualitativa: tasques, glossaris i fòrums, principalment.
  • Autocorrectives, amb escala quantitativa: qüestionaris, lliçons i JClic, principalment.

Les activitats s’hi afegeixen a la taula de qualificacions en el mateix moment de crear-les, de manera que per tenir les notes del grup d’alumnes no cal fer res especial.

Ara bé, el qualificador permet fer moltes accions per ajustar la taula de qualificacions a les nostres necessitats: es poden agrupar activitats, fer càlculs amb mitjanes ponderades o afegir elements de qualificació manual sense que estiguin associats a cap activitat de l’aula, entre altes aspectes.

Si voleu aprofundir en el coneixement del qualificador de Moodle hi ha un seguit de recursos que us poden ser útils. En particular us recomano els següents mòduls del curs de formació de persones formadores “AQFT-Avaluació i qualificacions en Moodle per a la formació telemàtica” de l’Ateneu del Departament d’Ensenyament:

ikoniхудожник на икониИкони на светци

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s